Små tips til deg som er gravid:-)

Når jeg var gravid fant jeg ut en rekke opplysninger om masse forskjellige ting. Jeg tenkte det ville være nyttig å samle alt, slik at du unngår å lete overalt… Her er alt fra bilbelte for gravide til klær for gravide, bæreseler og saueskinn. En del lenker henviser til utenlandke websider eller bedrifter.
Klær for gravide og ammende:

Bæreseler og sjal:

Jeg hadde veldig lyst til å kunne bære min baby, derfor valgte jeg å kjøpe en sjal. Det er veldig praktisk når man trenger å reise “lett” eller har mye annet å bære og trenger frie hender. MEN, det kan kan ta litt tid før man lærer å knytte den. I etterkant skulle jeg heller kjøpt en bæresele, de er enklere og kan også brukes ganske lenge.

Saueskinn:

I Norge er det unødvendig å forklare og forsvare bruk av saueskinn i barnevogn eller babyseng… En ting som jeg vil tilføye er at saueskinn er behandlet med lanolin hvilket betyr at hvis bleien lekker, du trenger bare å la skinnet tørke uten å vaske det! Praktisk sett trenger du ikke å ha sengetøy i barnets seng hvis du bruker saueskinn.

Bilbeltet for gravide:

Beltet er beregnet for å brukes fra 4. måned. Det er lett å installere beskytter barnet i tilfelle ulykke treffer. Minusen er at den går gjennom beina dine, så hvis du har på deg en kjole eller en skjørt, den blir løftet opp til lårene, så det er lite estetisk…

Bola:

Det er en liten anheng som inneholder en liten musikkboks som lager en lyd så svak at bare babyen hører det når den henger på magen din. Når barnet er født kan du henge den over sengen og hun kan gjenkjenne lyden og føle seg trygt. Tro det eller ei… kanskje det er bare anledningen til å få en unik smykke som vil minne deg om den enstående perioden for alltid?

Yoga for gravide:

Det hjelper deg å slappe av og å gi slipp på smerten… To ting som er vesentlige når du skal føde. I tillegg er det veldig behagelig å trene på en rolig måte når du har en stor mage. Du lærer også pusteteknikker om kan være nyttige under fødselen. Noen steder finnes det også etterfødsel yoga, der du fokuserer ba på knipeøvelser og der du kan ta med barnet. Ikke bruk pengene dine eller tiden din på det egentlig: knipeøvelsene kan du gjøre når som helst uten å betale for det;-)

Når jeg var gravid hadde jeg hele tiden skorper i nesen. Det var veldig ubehagelig og jeg visste ikke hvordan jeg kunne bli kvitt det. Frem til yogalæreren min viste meg Nosebuddy: en nesekanne for å skylle nesen. Jeg ble umiddelbart overbevisst! Det er veldig enkelt å bruke, det gjør ikke vondt og du puster så mye bedre etterhvert:-)

Leave a Reply

