Kompostere innendørs med mark.

Jeg har lenge hatt lyst til å kompostere. Men jeg bor i en blokkleilighet og mulighetene er ikke mange.

For en liten stund siden fant jeg ut at det var mulig å kompostere med mark innendørs. Jeg bestemte meg dermed for å prøve det. Jeg hadde først tenkt å investere i en dyr men pen komposteringsmarkhus. Men etter dypere tenkning fant jeg ut at skal man finne miljøvennlige løsninger for å gjenvinne søppelen sin, bør man faktisk finne billige og miljøvennlige løsninger for å lage sin egen komposteringsmarkhus. Jeg søkte litt på nettet og fant en del info på fransk om hvordan man kan lage sitt eget komposteringsmarkhus. Dessverre fant jeg ingenting på norsk:-(

Her er resultatet:

Komposteringsmarkhus

Komposteringsmarkhus

Komposteringsmarkhus åpent

Komposteringsmarkhus åpent

Fremgangsmåte for å lage sin egen komposteringsmarkhus:

  1. Jeg gikk til min nærmeste matbutikk med fiskdisk og spurte etter brukte fiskekasser. Jeg tok 3 stykker og en passende lokk (hvis du har barn og ønsker å gjøre prosjektet mer spennende for dem, kan du finne gjennomsiktige plastbokser hos Biltema/Ikea/Europris: du kan teipe 3 av de 4 sidene med svart teip, slik at markene får ikke så mye lys og slik at det går an å observere det som foregå i komposthuset fra siden uten teip;-)). Skal du lage en komposteringsmarkhus for en hel familie trenger du i første omgang minst 3 stykker: de 2 øverste boksene skal være til markene og den nederste til flytende kompost som renner fra markene.
  2. Bruk teip til å hermetisere fikskassene. Lag bittesmå hull (nålstørrelse) i bunnen av midtkassen slik at komposten kan renne ned; lag litt større hull (spikerstørrelse) i toppkassen slik at markene kan migrere fra toppkassen til midtkassen. Pass på at hullene i midtkassen skal være veldig små ellers kan markene migrere til bunnkassen og det er ikke ønskelig.
  3. Finn en venn som har en utendørs komposthaug. Du trenger ikke grave mer enn et par centimeter for å finne mark. Du trenger 500g mark til å begynne med og det er faktisk en stor mengde, det! Men jeg fant ut at det var skikkelig vanskelig å veie dem… Så jeg plukket en stor skål med mark og tenkte at de skulle reprodusere seg nokså fort.
  4. Plukk en sekk med døde blader, tørt gress, tørkede blomster, osv… Disse skal du bruke for å dekke markene og matrestene i kassen. I bunnen, under markene, brukte jeg jord. Man kan også bruke litt sand eller avispapirstrimler.
  5. For å starte komposteringsmarkhus legger du først et lag (2-3 cm) med fuktig jord/sand/avispapirstrimler i bunnen av toppkassen. Så dekker du med et tykt lag (15cm) blad/gress/blomster. Så legger du markene på toppen og etter et kvarters tid de bør ha gjemt seg under topplaget siden de liker ikke dagslys. Legg så lokket. Pass på å lukke det skikkelig slik at fluer ikke kommer inn (spesielt hvis du begynner komposteringsmarkhuset om sommeren…).
  6. Vent så et par uker før du begynner å gi dem matrester: de trenger den tiden for å venne seg til sine nye omgivelser. Etter det, begynn å mate dem annen hver dag og ikke for mye hver gang, ellers spiser de ikke opp alt og det begynner å rotne og å lukte. Etter et par uker bør du se at det du har gitt dem i begynnelsen ikke er synlig lenger: markene har fordøyet det:-)

TIPSENE:

  • Skjul matrestene under topplaget: på den måten sikrer du at komposteringsmarkhuset sitt blir luktfritt og at fluene ikke legger seg i det!
  • Gjerne del matrestene i små biter, de blir fortere gjenvint.
  • Ikke gi melkeprodukter, kjøtt, fisk eller eggeskall til markene. De har det ikke godt av disse produktene.
  • Jeg prøvde å sette komposteringsmarkhuset i boden, men det var for tett luft og markene begynte å rømme. Når jeg flyttet det til balkongen sluttet de å rømme! Det går an å sette det på kjøkkenet eller badet. Det er ikke uhygienisk…
  • Gjerne start komposteringsmarkhuset ditt om høsten eller vinteren: du slipper flueproblemet som oppstår mye fortere når det er varmt.
  • Hvis fluene flytter inn i komposteringsmarkhuset ditt, må du tømme det, sortere søppelet fra markene, kaste søppelet og legge ny lag med jord og blader til markene. Så lar du komposteringsmarkhuset være uten lokk og uten mat i et par uker, slik at alle flueeggene som kan muligens befinne seg i den dør. Når du er sikker at det er ingen fluer igjen kan du sette lokket igjen og begynne å hive matrester på nytt.

DET ER IKKE VANSKELIG, DET ER BARE å BESTEMME SEG FOR DET! LYKKE TIL!

For mer info, se følgende nettsider:

http://www.cityfarmer.org/wormcomp61.html

http://www.wikihow.com/Make-Your-Own-Worm-Compost-System

http://whatcom.wsu.edu/ag/compost/Easywormbin.htm

14 Responses

  1. J’ai eu la flemme de chercher des caisses ou des solutions récup à un vermicomposteur tout fait, j’en ai commandé un. Il est en plastique recyclé et c’est solide. Il est bien pratique et j’en suis contente.. sauf qu’en tant que gros consommateurs de légumes, un modèle pour une famille de 4 personnes ne nous suffit pas à deux! :p

    • Oui, c’est un peu mon problème aussi: les pauvres vers de terre ne mangent pas aussi vite que nous générons des déchets organiques, donc je ne peux pas tout leur donner. Mais ils ont maintenant commencé à se reproduire beaucoup et j’ai rajouté une nouvelle caisse (c’est l’avantage de créer soi-même son composteur: il est agrandissable à volonté, il suffit de rajouter des caisses!). J’espère donc pouvoir leur donner tous mes déchets avant la fin de l’année. Et puis j’ai enfin commencé à avoir de l’engrais liquide. Ca a mis du temps, mais maintenant que c’est parti, ca ne tarit pas. Et c’est super pratique pour nourrir mes plantes d’intérieur.

  2. Når og med kva skal den midterste kassa fyllast? I dag har eg fått på plass mark i den øvste kassa – hurra! Dette har vore eit langtidsprosjekt, og no gler eg meg til å koma ordentleg i gang.🙂

    • Poenget er at markene skal bevege seg fra den ene kassen til den andre, så i kassa nummer to skal du ha litt jord også. Men du legger ingen matavfall der i første omgang. Er det sånn at du har 3 kasser og at du bruker den nederste kassa til å samle jusen fra markene? Når den ene kassen er fult opp med mat/jord/mark, slutter du å mate markene i den. Og så begynner du å legge matavfallet ditt i den andre kassen. Da begynner markene å migrere til den andre kassen og du kan samle jorda fra den første kassen og bruke den til plantene dine🙂. Men det tar tid. Jeg tror det tok meg mer enn et år for 1) å få nok mark til å kunne gi dem meste parten av matavfallet mitt 2) å få kassa til å bli fult med jord/matavfall/mark. Men når du begynner å få masse mark, da går alt mye fortere🙂. Da blir det mer spennende! Man må bare være litt tålmodig i begynnelsen. Lykke til :-)! Nå har jeg flyttet til en liten gård, og jeg har høner som spiser mye av matavfallet vårt. Men allikevel så fortsetter jeg med markkompostering!

  3. Okay. Jepp, slik er det. Takk!🙂 Dette blir spennande.🙂 Men korleis kan eg vera sikker på at markane får nok luft når lóket er på, forresten!

    • Nei, det er vanskelig å vite. Hvis du merker at de prøver å rømme, for eksempel. Det gjorde de hos meg når jeg hadde kassene i boden. Jeg kom hjem en dag og fant masse døde mark rundt kassen. De hadde kommet seg ut gjennom hullene i kassen og dødd på gulvet:-/. Da skjønte jeg at det var pga luftmangel i boden, så jeg flyttet dem til kjøkkenet. Jeg har også hatt slik at de rett og slett døde i kassen. Da merket jeg etter en stund at det ikke var noe mer levende mark i kassa. Hvis du ser levende mark grave seg vekk når du legger matavfall, det er et godt tegn🙂. Og hvis maten forsvinner istedenfor å ligge og råtne, er det også et godt tegn. Det handler mye om å lete seg fram… Og ikke gi opp når det ikke går som det burde.

  4. Mine verkar ganske slappe… Trur kanskje det vart for tett allereie fyrste døgeret.😦

    • Hvordan ser du at markene er slappe? Er det noen døde i kassa? Har de skiftet farge? Er det for fuktig? For tørt? Har du husket å lage hull både i de midterste lokkene og i bunnen av kassene? Du kan også legge eggkartong i kassa. Riv den i småbiter og bland det til jorda. Det hjelper å regulere miljøet. Også er det viktig å ikke gi dem mat med en gang. Og ikke hver dag. Kanskje en gang i uka først. Så ser du når de begynner å spise og øker mengden litt etter litt.

  5. Fyrst var det definitivt for tørt. Blanda inn fuktigheit etter eit halvt døger då det såg ut som om markane ikkje ville gå ned i jorda. Neste dag fekk eg eit tips om at surmjølk skulle vera bra, så det blanda eg i jorda i den midterste kassa. Men det vart for fuktig og tett, så jorda vart dekt av mugg raskt. Så “forsvann” markane. Eg prøvde å leite etter dei nedi jorda, og det var liten aktivitet på dei eg fann.
    Men – i dag sjekka eg eit hjørne i den øvste kassa der eg prøvde forsiktig med ein liten skvett surmjølk, og tenk – der var det liv likevel!🙂 Kanskje dei berre har gøymt seg godt? Eg har ikkje mata dei, og eg har laga hol mellom kassene, men kanskje ikkje mange nok? Trur eg laga 10-20 hol med ein skrutrekkar mellom øvste og midterste kasse, og tilsvarande med ei stoppenål mellom dei to nedste.

    • 10-20 hull er mer enn nok, synes jeg. Jeg har alltid hørt at det skal ikke gå melkeprodukter i markkomposten, så jeg vet ikke helt hva surmelk gjør med markene. Det får du nok se snart😉. Hvis komposten er for fuktig, er det fint med kartong eller avispapir i små biter, da det suger fuktighet. Er det for tørt kan man spraye med litt vann også🙂. Du er vel i gang!

  6. Hei. Vi begynte med markkompost for noen uker siden etter et innlegg på Aftenposten. Der ble det sagt at vi skulle prøve med to bokser. Så det gjorde altså vi. To Europris bokser med lokk på den øverste. La litt avispapir og jord nedi og en del oppkuttet matavfall. Og selvfølgelig mark. Sånne som hadde overlevd hjem fra fisketurer. ☺️
    Vi har noen start problemer. Det største er at de rømmer. Sånn ca mellom klokka tolv og tre om natta. Alt fra sju-åtte til en. Men har også vært flere netter uten rømming, spesielt etter at vi flyttet hullene fra sidevegger til topplokket og tettet bedre mellom boksene. Men vi har aldri funnet noen nedi nederste boksen.
    Men det har nå endelig begynt å renne litt væske nedi nederste boksen. Det var en del duggproblemer den første tida. Og det er ganske fuktig jord oppi boksen. Skal prøve med eggekartong og dekke med tørt løv og lignende. Noen av de eldste markene har blitt skikkelig feite. Slankekur og treningsprogram neste kanskje? 😄
    Det var flott å finne så mange tips og erfaringer her ihvertfall. Takker og bukker for det.

    • Så kjekt at flere begynner med markkompostering🙂. Det skal jo være ganske fuktig jord i boksen, altså. Men det skal ikke være noe svømmebasseng! Så ja, eggkartong i små biter er fint for å regulere det. Jeg har alltid hatt ventilasjonshull i bunnen av boksen og i lokket, aldri på sidene…
      Lykke til :-)!

  7. Hei!🙂 Gøy å dele

    • Hei!🙂 Gøy å dele erfaringar! I dag grov eg litt i jorda og fann to digre “klasar” av mark! Dei hadde klumpa seg saman, og eg trur ikkje eg hadde så mange store mark i starten. Så dei veks, i alle fall (evt. formerer seg?).🙂 Eg vonar berre ikkje dei klumpar seg saman fordi dei “frys” (hehe, neppe innandørs… ;)) eller mistrivst på annan måte. Det er berre 1-2 mark på overflata når eg fyller på med mat, og eg har a) mata veldig forsiktig i starten og b) ikkje hatt så veldig fuktig jord for å unngå a) overfôring og b) fluger. Nokon som har tankar om markklasene mine?

Leave a Reply

