Uka 31s oppskrifter: ripsgelé og rabarbra-banan-bringebær syltetøy.

Noe jeg eksperimenterer lite med når det gjelder matlaging er syltetøy… Jeg er så redd å ikke lykkes at jeg ikke kaster meg i det. Men i år hadde jeg tid til utfordringer. Dessuten hadde C. gitt meg tillatelse til å plukke fra hennes ripsbusker og rabarbrahage. Så tenkte jeg: la meg prøve igjen!

2 ting fant jeg ut: det er viktig å finne en god oppskrift som forklarer deg alt veldig nøyaktig, og det er viktig å grave ut gode tipser:-)

Jeg valgte følgende ripsgelé oppskrift: http://www.cuisine.berberber.com/recette-gelee-de-groseilles-289.html

Her er oppskriftens oversettelse:

1kg rips, 1kg sukker, et glass vann

Vask rips med stilken og sett dem i syltetøygryten. Tilsett vannet. La det over middelsvarme i 8-10 minutter: alle bærene skal ha sprekket (du kan bruke et treskje under oppvarming slik at du får alle bærene til å sprekke.). Sil saften. Skal du ha en gjennomsiktig gelé må du ikke presse bærene for å få ut all saften. Hvis du presser dem blir geléen like god men mindre klar. Mål saften og tilsett 1kg sukker per kg saft. Ha alt oppi gryten, rør om og kok sakte. Når det hele bobler og koker, tell ned 3 minutter og ta vekk fra varmen. Skum av. Hell deretter geléen i glass og dekk med matpapir eller et håndkle. Først etter to døgn kan du sette lokk på glassene.

Og jeg valgte følgende rabarbra-banan-bringebær syltetøy, men forandret litt på den (1og 1/2 banan og 200g bringebær): http://www.marmiton.org/Recettes/Recette_confiture-de-rhubarbe-et-framboises_33034.aspx

Her er oppskriftens oversettelse:

1kg rabarbra, 150g bringebær, 4 modne bananer, 1kg sukker, 1 sitronsaft

Skrell rabarbraen og skjær den i små biter. Legg den i en gryte sammen med sukkeret og la det trekke over natten. Dagen etter, ta av rabarbraen og la saften og sukkeret småkoke i 15 minutter. Tilsett så rabarbraen og la det koke i 15 min., til den er mør. Tilsett bringebærene, bananene og sitronsaften og kok i 20 minutter. Ta av varmen, skum av og hell i glass. Sett lokk på glassene og snu dem opp ned slik at luften blir presset ut.

For gode tips gikk jeg dit. For hvem lager syltetøy uten å lure på hvorfor det er vesentlig å ta av skummen og når man skal gjøre det…? For de av dere som ikke leser flytende fransk;-), her er svaret: skummen inneholder bakterier som gjør at gelé eller syltetøy oppbevares kortere tid. Dessuten gammel skum ser ut som fungus… det gir ikke akkurat matlyst altså! MEN det er viktig å ikke skumme av mens syltetøy eller gelé koker, fordi skummen inneholder pektin som er vesentlig for at syltetøyet eller geléen skal ha riktig konsistens. Derfor skummer du av rett etter at alt er ferdig kokt. Så rører du godt igjen etterpå og heller i glass!

Resultatet etter timer med plukking, forberedelse og laging har blitt smakt og godkjent av meg selv. Så sett i gang og nyt det på skiven!

Leave a Reply

