Motvirke migrene.

Jeg har lidet av migrene siden jeg var 16 år gammel. Det er bare for noen uker siden at jeg fant ut hvordan jeg kunna motvirke dem uten å bruke medisin.

Når jeg var tenåring hendte det at jeg var i seng halve dager når migrene inntraff. Gjennom årene har anfallene blitt lengre og sterkere: nå ligger jeg i seng i 2 til 3 dager i mørket, uten å spise. Jeg får ingen aura, men får betydelige smerter både i ryggen og i nakken i de timene før migrenesymptomer forekommer. Jeg har migrene som regel en gang i måneden.

Jeg prøvde å skrive en migrenedagbok for noen år siden, men det eneste jeg fant ut er at migrenene hendte vanligvis før, under eller etter mensen, at stress var en viktig faktor og at kulden kunne enten bidra eller være en symptom. Legene klarte ikke å hjelpe meg. Jeg prøvde alt mulig, til å med homøopati.

Jeg brukte en del år på å finne ut riktig medisin som ville få migrenen til å avta etter et par timer: Relpax.

Når jeg ble gravid prøvde jeg å holde meg uten medisin. Heldigvis fikk jeg nesten ingen anfall. Jeg håpet at jeg ville være med i den lille delen som aldri får migrene igjen etter en fødsel, men det ble ikke slik og noen måneder etter fødselen fikk jeg igjen anfall som før.

For noen måneder siden prøvde jeg å bli kvitt et anfall med bruk av ujjaypusteøvelse. Jeg fant et mørkt rom på jobb og gjorde øvelsen i 10-15 minutter. Etter det hadde jeg fremdeles vondt i hodet, men jeg følte meg bedre i nakken og ryggen. Disse symptomene hadde helt forsvunnet i løpet av en time! Jeg prøvde igjen uken etter, når jeg fikk anfall igjen og det ble igjen veldig vellykket. Det er også viktig å drikke mye vann når man får et anfall.

lider du også av migrene? Prøv ujjaypusteøvelsen:  wikipedia, yoga journal.

Leave a Reply

