Mine favoritte miljøvennlige produkter

 Jeg begynner så vidt å bli kjent med miljøvennlige produkter, men jo mer jeg finner ut desto mer ønsker jeg å bruke slike produkter i hverdagen. Her er noen av mine favoritte:

  • alun stein er en naturlig deodorant som er ganske anerkjent over hele Europa og som finnes i de fleste helsekostbutikker der. Steinen vætes under vannet og gnis mot huden.
  • tøybleier: uungåelig hvis du ønsker å gjøre det beste for miljøet samtidig som du passer på ditt barns beste. Jeg har egen post om dette temaet.
  • miljøvennlige engangsbleier: finnes i Norge men er kjempedyre (159 NoK for 40 bleier:-( ), men de er jo veldig greie å ha i tillegg til tøybleier. En annen alternativ er å kjøpe svanemerkede bleier hos Coop.
  • vaskenøtter: 100% naturlig produkt og enkelt å bruke. Dessuten er det veldig billig! Med en kilo kan du vaske en gang om dagen i et helt år… Du kan til og med vaske dem i 90°.
  • biowashball : koster litt over 30 euro. Er helt uten kjemikalier. Man kan bruke den i ca 3 år. I løpet av disse 3 årene lader du den opp med å la den være en time i solen en gang i måneden.

Det eneste ulempe med både vaskenøtter og washball er at du må vaske de dype flekkene på forhånd. Det er altså ikke noe stort problem når man vasker voksneklær, men for barna som søler mye, kan det være litt mer slitsomt.

 

Vel, det var en relativt kort liste, men i Norge er det faktisk ganske vanskelig å få tak i en stor rekke « grønne produkter ». Dessuten er de som finnes veldig dyre. Men det finnes også muligheter for å hjelpe miljøet som koster ingenting:

  • jeg pleier å gjenvinne metal, papir, glass og plast. Jeg passer på å levere farlig avfall enten hos leverandører eller hos avfallstasjonen;
  • når jeg handler pleier jeg å ta med min egen pose eller kurv ( det er faktisk min mor som begynte å gjøre det, og siden har både jeg og min søster gjort det samme. Takk, Maman!) På den måten unngår jeg å samle for mye plast;
  • jeg prøver å kjøpe frukt og grønnsaker som ikke har reist for langt: frakten koster mye og bruker en del bensin. Dessverre er det ikke enkelt når man bor i Norge, da hjemmeproduksjon er ganske begrenset;
  • jeg tar bussen så ofte jeg kan. Jeg går også mye. Og bensin har blitt så dyrt at det er bedre å la bilen være parkert hjemme mest parten av tiden.
  • jeg har overbevisst mine foreldre (de har en stor hage) om å plante et tre hver gang noen av oss tar flyet for å besøke andre. Det er en grei måte å kompensere for karbonmonoksiden som slippes ut når man tar flyet.

Alt dette er bare en liten dråpe i havet. Men men… hvis ingen gjør sin egen innsats, blir det snart ingen marihøne lenger;-)

Leave a Reply

