Mine tips og erfaringer om tøybleier.

Jeg har begynt å bruke tøybleier etter mitt første barns fødsel: en liten gutt som er nå 18 måneder gammel. Jeg hadde aldri hørt om tøybleier før jeg fikk BiRs blad hvor jeg leste at familier som bruker tøybleier får 500 kroner i støtte. Deretter begynte jeg å samle informasjon om tøybleier, og etterhvert, med min samboers støtte, bestemte vi oss for å bruke tøybleier med babyen var. Etter fødselen, fant jeg ut ganske fort at de opplysningene jeg hadde funnet stemte lite eller var ikke tilstrekkelige nok. Derfor ønsker jeg å dele mine tips og erfaringer med andre nå, i håp at det vil gjøre livet lettere for mange av dere.

  • Å bruke tøybleier krever litt tid for å venne seg til det: man må huske rispapir, ullbukser utenpå, sette på plass vaskerutiner, osv… derfor er det ganske viktig at begge foreldrene ønsker å bruke tøybleier: det gjør livet enklere når begge to er villige til å ta utfordringen.
  • Den første uken etter fødselen, brukte vi engangsbleier. Når man har blitt foreldre for første gang, er det mange nye ting man må tilpasse seg til. Og når du prøver å finne ut hvorfor babyen gråter, eller i hvilken posisjon det er enklere for deg å amme, er det helt unødvendig å måtte også slite med tøybleier. Jeg synes det er bedre å vente til spenningen har roet seg ned lite grann.
  • Jeg kjøpte mine tøybleier i Frankrike, hos Lulu Nature. I Bergen går det an å kjøpe dem hos Nøstebarn. Jeg kjøpte 15 bleier som skulle brukes de første seks måneder (deretter må man bruke en ny størrelse). Og da vasket jeg bleiene annen hver dag.
  • For å gjøre tøybleiene vanntette, valgte jeg å bruke Nøstebarns løsning: ullbukser strikket i lanolin-behandlet garn. Man kan kjøpe ullbuksene enten ferdig strikket eller så strikke dem selv. Du finner alle opplysninger pa Nøstebarns webside. Nå bruker jeg også vanntette bukser fra Lulu Nature, som gjør babyens rumpe mindre tykk siden de er laget av tøy.
  • Inni bleien skal man bruke et rispapir blad som tillater deg å plukke opp baesjen og kaste det inni toalettet. De første månedene var det ganske unødvendig å bruke rispapir, pga at babyens baesj var veldig myk, så jeg brukte ikke det.
  • Når min gutt begynte å sove gjennom hele natten byttet, bestemte jeg meg for å bruke nattbleier fra Lulu Nature som er dobblet med fleece. Og inni bleien tilsetter jeg et innlegg som gjør bleien tykkere og hindrer lekkasjer.
  • Når det gjelder lekkasjer, må jeg innrømme at i en viss periode tok det meg mye mot og forskning for å finne ut hvordan jeg skulle løse problemet. Men jeg sto på å prøvde forskjellige ting og fant en grei løsning til slutt. Min lille gutt tisser ikke ofte, men mye om gangen. Så når han tisset ble bleien kjempevåt med en gang og ofte så var det en liten damm av tisse under gutten… Det som jeg gjør nå og som er hundre prosent sikker, det er det som følger: utenpå bleien, så bruker jeg hele tiden, dag og natt, et ull-innlegg som jeg har strikket selv og som er dobblet foran. Og dermed er det ingenting som går gjennom!
  • For å beholde de skitne bleiene bruker et bøtte uten vann men med et par dråper lavendel olje. Jeg ble rådet om å fylle bøttet med vann men jeg fant ut etterhvert at det var ikke den beste løsning for meg. Selvfølgelig må bøttet ha en lokk, og du må ha et par gummi-hansker!
  • Når det gjelder vasking: bleiene vaskes i 60 eller 90°C. I begynnelsen vasket jeg en gang ut av fire i 90°, og de andre gangene i 60°. Men, når barna vokser blir bleiene mer skitne og nå vasker jeg oftere i 90°. Jeg bruker vaskenøtter, som du kan kjøpe i Norge nå, eller så bruker jeg en « washball », men jeg passer på å skylle bleien med baesj i vannet før jeg legger den i bøttet.
  • Du kan tørke bleiene i tørketrømmel uten problem. Det tar ca 2 timer før de er helt tørre. Hvis du henger dem opp på tørkestativ, tar det ca en dag. En løsning er å begynne å tørke dem i tørketrømmel, for så å tørke dem ferdig på tørkestativet.
  • Ull-buksene vaskes en gang hver fjerde maned, før du setter dem i lanolin for å gjøre dem vanntette igjen. Det er veldig praktisk. De vanntette buksene fra Lulu Nature vaskes annen hver dag og henges bare opp for å tørke mellom bruk. Man trenger 3 til 4 bukser for å kunne bytte.
  • Til slutt, man trenger alltid å ha noen engangsbleier med seg, enten fordi man vasker ikke rask nok noen ganger, eller man reiser, osv… I Frankrike går det an å kjøpe miljøvennlige engangsbleier. De koster betydelige mye mer enn de man finner i vanlig butikken, men de er miljøvennlige. Det går an å finne dem i Norge, men de er enda dyrere, dessverre.

Så gjenstår det for meg å ønske deg lykke til med valget ditt av tøybleier! Jeg håper at du vil få stor glede av å skifte din baby med tøybleier, for det er det jeg opplever. Når man har begynt å bruke tøybleier og har klart å finne sin rutine, så ønsker man ikke å bruke engangsbleier igjen. Det lover jeg deg!

One Response

  1. Så flott å lese om dine erfaringer. Jeg har også skrevet om mine er faringer på http://www.superhusmor.blogspot.com. Stå på videre.🙂

Leave a Reply

