Hvorfor valgte jeg å bruke tøybleier?

I går snakket jeg om bleier sammen med en venninne, og jeg fant ut at det var på tide å skrive litt om hvorfor jeg valgte å bruke tøybleier istedenfor engangsbleier.

For det første, det er miljøvennlig å bruke tøybleier: i Norge, 60 000 tonn husavfall stammer fra engangsbleier. Og hvis hver familie brukte tøybleier, husavfall ville bli redusert med 5%. Det er kanskje en liten dråp i havet, men det er faktisk ganske betydelig når det er vårt miljø som er på spill. Mange spør meg hvordan det kan være miljøvennlig og bruke tøybleier når man bruker strøm og vaskemiddelfor å vaske dem? Jeg kan faktisk ikke nekte at jeg bruker strøm, men jeg har begynt å bruke vaskenøtter samt “washball” istedenfor de kjemikaliene som man kjøper på vanlig butikk. Jeg prøver også å unngå bruk av tørketrommel, noe som ikke er helt enkelt i Norge om vinteren egentlig…

For det andre, det koster mindre alt i alt å bruke tøybleier. Det koster mellom 2.000-5.000 kroner per barn per år å bruke engangsbleier. Anslaget er basert på et forbruk av fire bleier per døgn, og prisen varierer avhengig av butikk og landsdel. Dersom en regner en bleieperiode på tre år, så vil bruk av engangsbleier koste mellom 6.000-15.000 kroner per barn. Dersom du har 2 eller 3 barn, må du regne med at du skal bruke mellom 12 000 og 30 000 kroner på engangsbleier for alle barna dine. Min investering i tøybleier, rispapir, ullbukser, osv… kostet meg ca 4500,-. Så tar du av de 1000,- som du får i refusjon av BiR hvis man bruker tøybleier i Bergen: alt i alt, 4000,- og jeg kan bruke mine bleier til neste barn… Det lønner seg, absolutt!!

Til slutt, det sies at barna som bruker tøybleier slutter med bleier tidligere enn andre: moderne engangsbleier beskytter barnet mot “våt følelse”, mens tøybleier gjør at barna føler seg våt og begynner å bruke potten tidligere nemlig for å slippe å føle seg våt. Er ikke det kjekt når man slipper noen måneder med bleieskifting?

Er du også overbevisst nå;-)??

One Response

  1. […] Kaosmamma> Tøybleier Listebloggen> 10 gode grunner til å velge tøybleier til barnet ditt Le petits trucs de Coccinelle> Hvorfor valgte jeg å bruke tøybleier? […]

Leave a Reply

